Site search

"Bevægelse i livet
er livet i bevægelse"

Bøger

Her præsenteres publicerede bøger og omtale heraf

X

X

Det Dobbelte KRAM – et tværfagligt arbejdsgrundlag for mental sundhed, helbred og trivsel.



Det Dobbelte KRAM handler om de vigtigste faktorer for vores mentale sundhed, fysiske helbred og oplevelse af trivsel i hverdags- og arbejdsliv. Bogen belyser dynamiske sammenhænge mellem mental sundhed, helbred og livsstil samt individ og samfund med et særligt fokus på beskyttende faktorer, som opretholder eller genskaber menneskers psykiske robusthed og modstandskraft.

Modellen ”Det Dobbelte KRAM” supplerer de velkendte KRAM-faktorer, Kost – Rygning – Alkohol – Motion med et mentalt sundheds-KRAM, Kompetencer – Relationer – Accept – Mestring, der handler om evnen til at tackle modstand og belastninger i livet.

Bogen henvender sig til en bred vifte af uddannelser og faggrupper, der arbejder med mennesker i forskellige sammenhænge, samt til andre, som er interesseret i den nyeste forskning inden for sundhed og trivsel.

På bogens hjemmeside (se nedenstående link) kan du downloade flere af bogens farvemodeller kvit og frit og anvende dem i fx undervisning eller lignende.

216 sider, talrige farveillustrationer, hardback, kr. 300,- (vejl.). Kan også købes som i-bog: 240,- kr.

Læs mere om bogen og køb.

Læs introduktionskapitlet her.

Download illustrationer og modeller kvit og frit – husk dog kildeangivelsen, tak  ;o)    Se under fanebladet “Ekstramateriale”

Bestil foredrag eller kursus direkte hos Peter Thybo  – ring eller skriv uforpligtigende en mail her.

Læs forlagets pressemeddelelse ved at klikke på nedenstående.

X

X

X

X

X

X

X

X

X

Anmeldelser af Det Dobbelte KRAM

“Absolut et appetitvækkende og brugbart opslagsværk”
Sygeplejersken nr. 2, 2017

“Bogen – og modellen – kan have interesse for alle, der er optaget af ”det gode liv” og sundhedspædagogik. Jeg forestiller mig, at den må kunne være til inspiration for medarbejdere i de sundhedsfremmende og forebyggende hjemmebesøg, visitatorer, demenskoordinatorer, rehabiliteringsmedarbejdere, frivillige aktører og ikke mindst for ledelse og organisationer, som har ansvar for sundhedspolitikker”
Annette Johannesen, Dansk Gerontologisk Selskab

”På Sind Daghøjskole i Aalborg har vi valgt at lade Peter Thybos bog ”Det Dobbelte KRAM” være grundbogen for et efteruddannelsesforløb for alle medarbejdere […]. ”Det Dobbelte KRAM” bidrager klart til at styrke et fælles værdigrundlag og målrette vores indsats overfor målgruppen. En stor tak til Peter Thybo for bogen, som jeg gerne anbefaler til andre der vil starte en udviklingsproces i en medarbejdergruppe inden for social- og sundhedsområdet. Vi vil også bruge bogen til at skabe øget forståelse imellem skolen, patientforeninger og politikere”
Knud Birk Pedersen, Forstander, Sind Daghøjskole.

”Peter Thybo giver i bogen en udførlig beskrivelse af sammenhængen/forskellen mellem at være sund og rask, eller at være usund og syg.  Der er et spændingsfelt mellem Patogenese, som er årsag til sygdom, og Salutogenese, som er årsag til sundhed […]. Modellen beskrives med en masse eksempler på, hvordan alle kan tænke sundhedsfremme og forebyggelse ind i arbejdet. Bogen giver os en vigtig og meget overskuelig opsætning af forskellige faktorer og deres sammenhænge for alle der ønsker at arbejde med forebyggelse og sundhedsfremme både fagligt og politisk. Den er fyldt med konkrete eksempler der lige er til at anvende i rehabilitering”
Birgitte Gammeltoft, Specialergoterapeut Neurorehabilitering,
Nyhedsbrev for Ergoterapifagligt Selskab for Neurorehabilitering, November 2016.


X

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

X

Neuropædagogik – Hjerne, liv og læring

En grundbog i et salutogent perspektiv

X

Neuropædagogik – Hjerne, liv og læring.
Hans Reitzels Forlag, 2013. 568 sider, mange farveillustrationer, hardback, kr. 595,- (vejl.). Kan også købes som i-bog.

”Usædvanligt lækkert layoutet bog med beskrivelse af neuropædagogiske redskaber, der kan hjælpe mennesker med medfødte eller erhvervede hjerneskader. Perspektivet er salutogent, hvilket vil sige med fokus på at udvikle psykisk robusthed, håb og handlekraft hos det enkelte menneske […] Bogen er pædagogisk bygget op med bokse, fotografier og figurer, og den fremstår som et meget appetitligt værk til faggrupper, der arbejder med mindre og større funktionsnedsættelser i hjernen”.

Sygeplejersken, nr. 13, 2013

“Inspirerende bog om neuropædagogik [...] Bogen er rigt illustreret, og der gøres brug af forskellige typer og modeller og grafik, der visuelt understøtter det læste, hvorved stoffet bliver lettere at forstå og huske. En anden styrke ved bogen er de mange tænkebokse, hvor læseres stilles spørgsmål til teksten [...] Bogen er gennemarbejdet og velskrevet. Det er tydeligt, at forfatteren kender sit stof, og at han er en fremragende formidler [...] Personligt fandt jeg bogen inspirerende, og jeg kan bruge mange af dens budskaber i mit daglige arbejde med hjerneskadede patienter. Bogen kan klart anbefales til fysioterapeuter, der arbejder med mennesker med neuropsykologiske vanskeligheder”

Fysioterapeuten, nr. 5, 2014

X

NEUROPÆDAGOGIK – HJERNE, LIV OG LÆRING er en grundbog, der ud fra et salutogent perspektiv giver svar, viden, inspiration og neuropædagogiske værktøjer til, hvordan mennesker med medfødte eller erhvervede skader og funktionsnedsættelser i hjernen kan vinde eller genvinde livsmuligheder, trivsel, psykisk robusthed, håb og handlekraft – og hvordan den professionelle kan understøtte denne læreproces.

Bogen viser ved hjælp af talrige farveillustrationer og eksempler fra forskellige praksisfelter (fx bosteder, specialdaginstitutioner og -skoler, sygehuse, genoptræningsenheder, plejecentre) hvad neuropædagogik er i teori og praksis, så læseren kan arbejde ud fra en neuropædagogisk forståelsesramme.

NEUROPÆDAGOGIK – HJERNE, LIV OG LÆRING henvender sig til faggrupper, der arbejder med børn, unge, voksne og ældre med såvel mindre som større funktionsnedsættelser i hjernen samt til alle med interesse for neuropædagogik.

Bogens opbygning

Første del introducerer en grundlæggende forståelsesramme for neuropædagogik set i et historisk og helhedsorienteret perspektiv.

Anden del præsenterer »det neuropædagogiske kompas«, der samler et vidensgrundlag fra forskellige fagområder med det sigte at fremme læreprocesser i hverdagslivet. Kompasset er samtidig en model, der kan hjælpe den professionelle til at bevare overblikket i den neuropædagogiske intervention.

Tredje del omhandler neuropædagogik i praksis. Eksempler og cases illustrerer neuropædagogiske retningslinjer, og kapitlerne beskriver også den vigtige betydning af krop, sansemotorik og musik i relation til neuropædagogik.

Download illustrationer og modeller

Som noget særligt har du mulighed for frit at downloade en del af bogens illustrationer og modeller til brug i undervisning, opgaver eller praksis, blot der er tydelig kildeangivelse: Thybo P (2013). Neuropædagogik – Hjerne, liv og læring. Hans Reitzels Forlag.

Læs Indholdsfortegnelse og Forord

Køb bogen

Download illustrationer og modeller kvit og frit – husk dog kildeangivelsen, tak  ;o)    Se under fanebladet “Ekstramateriale”

Bestil foredrag eller kursus direkte hos Peter Thybo  – ring eller skriv uforpligtigende en mail her.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

X

Sundhedsfremme i hverdagen

X

Sundhedsfremme i hverdagen – Få mennesker du møder til at vokse af Kjeld Fredens, Tommy J. Johnsen og Peter Thybo (red.) er udgivet på forlaget Munksgaard Danmark (2011). Bogen har fokus på sundhedsfremme og i hverdagslivet, og skal skærpe synet på det dynamiske sundhedsbegreb samt indkredse strategier for sundhedsadfærd og sundhedspædagogik til forskellige målgrupper, lige fra børnefamilier til ældre.

X

X

X

X

“Et must for alle, der har med sundhed og sundhedsfremme at gøre” (Sygeplejersken)

“Et godt bud på en kommende klassiker” (Dansk Selskab for Ergoterapeutisk Forskning)

“Bogens styrke er især skiftet mellem teori, overvejelser og praktiske, konkrete erfaringer. Der er spændende pointer, nye tanker og gode muligheder for refleksion” (Fysioterapeuten)

“For dig, der arbejder med sundhedsfremme, er bogen en guldgrube til refleksioner over sundhedsbegrebets mange dimensioner” (Folkeskolen)

“En præsentation af handlingsanvisende ideer, der peger fremad mod sundhedsfremmearbejdet i den praktisk-pædagogiske dagligdag” (Videnscenter for Bevægelseshandicap)

“Jeg kan absolut anbefale denne bog til alle, der gerne vil have hold på sundhedsfremmebegrebet og beslægtede discipliner” (Tandlægebladet)X

Læs Indholdsfortegnelse og Forord

Køb bogen

Bestil foredrag eller kursus direkte hos Peter Thybo  – ring eller skriv uforpligtigende en mail her.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

X

Bevægelse – en grundbog

X

Bevægelse – en grundbog (redigeret af Kissow, Lisby og Læssøe) er udgivet på Munksgaard Danmark. Første oplag er allerede udsolgt, og andet oplæg er på gaden. Bogen giver en introduktion til begrebet bevægelse set i forskellige aspekter i et spændingsfelt mellem anatomi og filosofi. Læs bl.a. Peter Thybos fyldige kapitel om motorisk læring: “Den motoriske læring – Hvad og hvordan”. Bogen henvender sig til bl.a. studerende indenfor fysioterapi, ergoterapi og idræt samt andre faggrupper med interesse for bevægelse. “Bevægelse – en grundbog” var månedes bog hos Fysioterapeuten (marts 2011).

X

X

“Bogen behandler begrebet bevægelse så bredt og interessant, at den er relevant for alle, der arbejder terapeutisk med bevægelse” (Fysioterapeuten)

“Efter læsningen sidder jeg nu med en mærkbart øget bevidsthed om bevægelse, og jeg er ikke i tvivl om, at jeg i min praksis fremover vil være mere fokuseret på min tilgang til begrebet i mit arbejde med mine patienter. Et skarpere fokus, jeg uden tøven kan anbefale alle fysioterapeuter at tilegne sig. Jeg kan derfor kun varmt anbefale bogen til professionen fysioterapi, både til uddannelse og praksis” (Per Lind, fysioterapeut, exam. scient. idræt, specialist i muskuloskeletal fysioterapi).

NB! Der er kommet en nyredigeret udgave af bogen med en del ændringer i 2017.

Læs indholdsfortegnelse og Forord

Læs introduktion til kapitel 13 “Motorisk læring” af Peter Thybo

Bestil foredrag eller kursus direkte hos Peter Thybo  – ring eller skriv uforpligtigende en mail her.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::X

X

Fysiologi & Anatomi – Det levende menneske

X

Fysiologi og Anatomi – Det levende menneske er en stor, flot opsat og anmelderrost lærebog redigeret af Ulla Fasting og Jørgen Hougaard om menneskets fysiologi og anatomi.  Bogen introducere et helt nyt koncept som niveauopdeler lærestoffet, hvilket gør det nemt for undervisere at disponere stoffet på forskellige relevante uddannelser, fx sygepleje, fysioterapi, ergoterapi, hospitalslaboranter m.v. Bogen er skrevet i et frisk sprog med eksempler fra dagligdagen. Læs bl.a. fyldige kapitler om bevægeapparatet, motorik, motorisk udvikling, nervesystemet og hjernens funktion skrevet af Peter Thybo sammen med Poul H. Christensen. Bogen er oversat til svensk i 2010.

X

X

“Ambitiøs og vellykket”! (Sygeplejerskeuddannelsen, CVU Lillebælt).

“Med Det Levende Menneske har de studerende og underviserne på de mellemlange og videregående sundhedsuddannelser fået en helt ny type lærebog indenfor disciplinerne anatomi og fysiologi…Sammenfattende synes denne bog at være et ambitiøst, men vellykket værk, som fremtræder læsevenligt og indbydende” (Sygeplejersken)

“Bogen kan varmt anbefales som grundbog/opslagsværk, alle sundhedsplejersker bør have på bogreolen [...] bl.a. kan fremhæves et rigtigt interessant afsnit om den motoriske udvikling” (Sundhedsplejersken)

Læs præsentation

Læs introduktion til kapitel 6: Nervesystemet

Læs introduktion til kapitel 16: Bevægeapparatet og Motorik

Køb bogen

Bestil foredrag eller kursus direkte hos Peter Thybo  – ring eller skriv uforpligtigende en mail her.

X

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Bogen om det præmature barn

En håndbog skrevet af eksperter til forældre og fagpersoner

Bogen om det præmature barn er en uvurderlig støtte til både forældre og fagpersoner i deres omsorg for de ca. 4500 præmature børn der årlig fødes i Danmark.

Forældre og pårørende kan læse bogen som helhed for at få et grundigt og fagligt indblik i hvilke reaktioner og følelser en præmatur fødsel kan medføre og hvordan man omsorgsmæssigt sikrer det sarte barn bedst muligt.

Alt i alt en faglig velfunderet bog, der kan anvendes i både hjem, hos dagplejere, i vuggestuer, børnehaver og skoler hvor der er præmature eller andre sensitive børn.

X

X

“En brugbar og informativ håndbog om præmature børn, der kan bruges af både fagfolk, forældre og andre med interesse for emnet” (Dansk Bibliotekscenter).

“Som pædagog med mange års erfaring og special i talepædagogik er jeg meget begejstret for denne bog. Den giver mig som fagperson et unikt indblik i præmature børn og måder hvorpå vi i vores institution kan hjælpe disse børn” (Ulla Olesen, Solstrålen Syd, Børnehave i Gentofte).

“Jeg ville ønske jeg havde haft denne bog da min datter var lille. Det havde hjulpet mig meget at kunne læse og forstå hvordan jeg bedst kunne hjælpe både min datter og mig selv” (Rikke Wium, Vejle, mor til barn født i uge 32).

“Dejligt endelig at kunne finde svar på mine mange spørgsmål om mine børn søvn, spisning, motorik og vide at der er en masse jeg selv kan gøre” (Mie Petersen, København V., mor til to børn født i uge 32 og 34).

Bestil bogen her.

Bestil foredrag eller kursus direkte hos Peter Thybo  – ring eller skriv uforpligtigende en mail her.

X

X