Site search

"Bevægelse i livet
er livet i bevægelse"

Kurser og Foredrag – Musik

 

Mennesket sang før det talte!
Hvorfor bruge musik i fysioterapi og øvrige sundhedsfag?
“Musikken bruger ikke ord. Alligevel taler den til os. Den taler nemlig direkte til kroppen og kroppen bevæger sig spontant til musikken, for de er på bølgelængde. Musikken lever sig ind i mennesket og mennesket indlever sig i musikken”
(Thybo, P. “Kroppen i Livet og Livet i kroppen”, 1996).

Et foredrag for fuld musik! Musik er et stærkt pædagogisk værktøj og kan fx bruges til at skabe bestemte stemninger, øge eller sænke arousal (reaktionsberedskabet) eller at fremme bevægelseskoordination. Musik virker på mennesker, derom hersker ingen tvivl – men hvordan og hvorfor? Og hvordan kan man bruge musikken praktisk?

  • Hvor kommer musikken fra?
  • Hvad gør musikken ved os?
  • Musik imellem naturvidenskab og fænomenologi.
  • Forskellig musik giver forskellige indtryk og udtryk, men hvorfor?
  • Musik på hjernen! Om musikkens påvirkning på nervesystemet.
  • Musikkens betydning for læring og hukommelse.
  • Mozarteffekten – fup eller fakta?
  • Rytmisk auditiv stimulation. Om musikrytme, kropsrytme og transfer. 
  • Hvad og hvordan kan man bruge musik i arbejdet med mennesker?

X

Musik på hjernen! Om musikkens påvirkning af hjerne og krop

“It don’t mean a thing if it ain’t got that swing!
Doo wah, doo wah, doo wah, doo wah, doo wah, doo wah, doo wah, doo wah”!
Irving Mill / Duke Ellington

Et foredrag for fuld musik! Musik er et stærkt pædagogisk værktøj og kan fx bruges til at skabe bestemte stemninger, øge eller sænke arousal (reaktionsberedskabet) eller at fremme bevægelseskoordination. Musik virker på mennesker, derom hersker ingen tvivl – men hvordan og hvorfor? Og hvordan kan man bruge musikken praktisk?

”Den Musiske Hjerne”, dvs. hjernen der lytter eller selv spiller musik, præsenteres og sættes i spændingsfeltet mellem naturvidenskab og fænomenologi; mellem neurobiologiske processer og selve oplevelsen. Som det vil fremgå, har netop musikken en særlig evne til at få hele hjernen til at swinge. Alt sammen giver indsigt i, hvordan man med fordel kan bruge musikken i det daglige arbejde med (spæd)børn, unge og ældre.

X

Musik & Bevægelse – i teori og praksis

Inspirationskursus med mange praktiske øvelser til alle der ønsker mere teoretisk viden omkring brugen af musik til øvelser, træning, motion og/eller ”kreative bevægelser”. Kan tilpasses bestemte målgrupper, fx børn, idræt, seniorer, forskellige patientkategorier m.v.

  • Hvordan finder man den rigtige musik?
  • Hvad skal man lytte efter?
  • Hvad er musikkens virkningsmidler?
  • Hvordan inddeler man musikken?
  • Hvordan sætter man musikken sammen med motoriske øvelser?
  • Hvordan kan man udnytte musikkens struktur i forhold til øvelser?
  • Praksiseksempler med masser af musik og kreative øvelser.

X

”Når musikken tager badedragt på”
Om brugen af musik til hydroterapi i teori og praksis.

(kurset er bl.a. arrangeret af Gigtforeningen gennem en årrække).

Inspirationskursus til alle der ønsker mere teoretisk viden omkring brugen af musik til hydroterapi. Kan tilpasses bestemte målgrupper, fx børn, seniorer, patientkategorier, idræt m.v.

  • Hvordan finder man den rigtige musik til hydroterapi?
  • Hvad skal man lytte efter?
  • Hvad er musikkens virkningsmidler?
  • Hvordan inddeler man musikken?
  • Hvordan sætter man musikken sammen med motoriske øvelser i vandet?
  • Hvordan kan man udnytte musikkens struktur i forhold til øvelser i vandet?
  • Hvordan styrer man musikken i bassinrummet?

?